Skal du pusse opp leiligheten? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om priser, regler, prosess, tidsbruk, fallgruver og mye mer. Ikke gå glipp av rådene som sikrer et vellykket prosjekt. Les denne guiden og lær alt du må vite om oppussing av leilighet.
Har du prosjekt ditt klart og ønsker et pristilbud, kan du klikke deg videre rett nedenfor, så blir du satt i kontakt med kvalitetssikrede fagfolk, matchet til ditt prosjekt. Det tar kun ett minutt å komme i gang og det er helt uforpliktende. Les mer om tjenesten her.
Begrepene renovering og oppussing brukes gjerne om hverandre. Hva som ligger i de ulike definisjonene kan variere fra kilde til kilde. Når vi her i denne artikkelen snakker om oppussing, er det hovedsakelig snakk om et mindre omfattende prosjekt enn ved renovering. I begrepet oppussing kan det for eksempel ligge at alle overflater skal fornyes, og kanskje også oppussing av kjøkken eller bad. Noen velger kun å fornye kjøkkenfronter og fronter på baderomsinnredning for å holde kostnadene nede. Her vil det altså komme an på hva du har behov for.
Når du pusser opp, er det mange faktorer som kan påvirke både tidsbruk og pris. Nåværende standard på boligen vil ha mye å si. En eldre leilighet vil kunne bli mer kostbar å pusse opp enn en leilighet av nyere standard. Det kan også være mer usikkerhet involvert. Dette skyldes blant annet at det kan være usikkert hva som møter håndverkerne når de river av gammel kledning i en eldre bygårdsleilighet.
God planlegging er sentralt i alle typer byggeprosjekter. Det er også viktig å sette av tilstrekkelig tid til hver fase av prosjektet. Før du skaffer entreprenør og setter i gang, er det lurt å ha gjort en del forberedelser. Du må ta en rekke valg når du skal pusse opp leiligheten. Du må først ha gjort deg opp en mening om hvilke arbeider som skal gjennomføres. Deretter er det viktig å ta deg god tid når det kommer til praktiske avgjørelser, som hvilket firma som skal utføre arbeidene.
Når det gjelder avgjørelsene rundt hvilke arbeider man vil ha utført, kan det være lurt å sette opp en liste med prioriteringer. Tenk nøye gjennom hvilke ønsker og behov du har. Du kan bruke magasiner og nettet til å hente inspirasjon. Det er også mulig å ansette en interiørarkitekt dersom du trenger innspill og forslag til farger, innredning, lys og overflater. Dette er riktignok en ekstra utgift, men for de som ikke ønsker å bruke tid på denne jobben selv, kan det være en god investering.
Du har trolig en viss formening om budsjettet ditt allerede. For å få full oversikt lønner det seg å gå i banken tidlig i prosjektet. Når du har budsjettet klart bør du huske på at man alltid burde holde tilbake 10-20% til uforutsette kostnader.
På den praktiske siden er valget av håndverker den aller viktigste avgjørelsen du tar. Det kan være vanskelig å vite hvor man skal starte, spesielt dersom dette er ditt første oppussingsprosjekt. For å finne egnede entreprenører til oppussing av leilighet er det viktig å få referanser. Noen entreprenørfirmaer har omtaler eller referanseprosjekter tilgjengelig på nett. Det kan likevel lønne seg å be om referanser du kan ringe til for å få en dypere innsikt i hvordan firmaet arbeider og hvordan de forholder seg til kundene sine. I tillegg til firmaets erfaring, er det også lurt å sette seg inn i firmaets økonomiske stabilitet. Det er viktig at firmaet ikke står i fare for å gå konkurs i byggeperioden, og heller ikke i garantiperioden. Du kan få et visst innblikk i firmaets økonomi ved å sjekke brønnøysundregisteret, men en kredittsjekk vil gi deg full oversikt.
Det kan i tillegg være lurt å undersøke hvorvidt firmaet du vurderer innehar noen godkjenningsordninger. I Norge har vi en rekke godkjenninger for håndverkere. De fleste er riktignok frivillige, men fungerer likevel som et kvalitetsstempel. Blant de frivillige godkjenningene finner vi Sentral godkjenning, Mesterbedrift og Våtromsgodkjenning. De to første gis for spesialkompetanse på spesifikke fagfelt, og hvert firma kan inneha Sentral godkjenning eller Mesterbrev på ett eller flere fagområder. Våtromsgodkjenningen gis til firmaer som har gjennomført kurs i regi av fagrådet for våtrom. Husk at det er ikke nødvendig å ha denne godkjenningen for å utføre arbeid på våtrom, og at disse kursene kun foregår på norsk, slik at mange fremmedspråklige entreprenører ikke får mulighet til å få godkjenningen.
Det kan også være lurt å undersøke hvorvidt ditt oppussingsprosjekt krever søknad til kommunen. Innvendig oppussing av leilighet vil som regel ikke være søknadspliktig, men det finnes noen unntak. For eksempel kan det bli nødvendig å søke til kommunen dersom du skal skifte sluk på badet. Årsaken til dette er at leilighetens brannskille brytes når man skifter sluk i et etasjeskille i tre. Skal du endre bruken av et rom vil dette kunne bli et annet unntak til søknadsregelen. Når man endrer bruken av et rom fra tilleggsdel til hoveddel, må du søke til kommunen. Det vil si at dersom du for eksempel vil gjøre om boden til en del av stua eller badet, er prosjektet søknadspliktig. Det er også søknadspliktig med endringer i bærende konstruksjoner.
Her eksempler på oppussingsprosjekter av leiligheter som du kan bli inspirert av:
inspirasjon råd tips og kjøkkenblogg ved oppussing av kjøkken hytte allrom
Enkel Fornyelse - Interiør og Maling fra Butinox
Et spørsmål mange boligeiere stiller seg når de vurderer å pusse opp, er hvor lang tid prosjektet vil ta. Tiden det tar vil først og fremst avhenge av størrelsen på leiligheten. I tillegg vil standard og kompleksitet i prosjektet være avgjørende. Entreprenørens kapasitet spiller også inn. Her er det ikke mulig å gi et fasitsvar, men kan vi kan gi en god indikasjon på bakgrunn av tall vi har hentet inn fra anbudstjenesten Byggstart.no. Under kan du se typisk tidsbruk for oppussing, basert på leilighetens størrelse:
Det finnes visse ting du kan gjøre selv, for at prosessen skal gå så raskt som mulig, og uten forsinkelser. Når du pusser opp leiligheten, vil det være visse materialer du må kjøpe inn selv. Noen materialer har lang leveringstid, og noen produsenter kan også ha ventelister. Skal du kjøpe inn materialer selv, er det derfor viktig å bestille i god tid. Dersom det oppstår forsinkelser, kan dette føre til at du må betale håndverkerne for ventetiden, eller finne alternative materialer.
Det er også mulig å la håndverkeren stå for innkjøpene av materialene. Det kan være mange fordeler med å velge denne løsningen. Håndverkerfirmaer har god kompetanse som gjør korrekt oppmåling lettere. De har også erfaring med hvilke alternative materialer som kan fungere dersom førstevalget ikke er tilgjengelig.
Mange byggherrer tenker kanskje det er mest hensiktsmessig å få gjennomføre oppussingsprosjekter på sommerhalvåret, men dette stemmer ikke nødvendigvis. Mange håndverkerfirmaer har gjerne mindre pågang gjennom vinterhalvåret, og kan derfor ha større kapasitet til å få gjennomført ditt prosjekt så raskt som mulig. Tiden rundt fellesferien er også en rolig periode for mange entreprenører.
Når du skal i gang med anbudsprosessen er det tre ting som er sentralt. For det første bør alle tilbud komme fra godt kvalifiserte håndverkere med tilstrekkelig erfaring. Dersom et firma ikke har kompetansen og den nødvendige erfaringen, kan det hende arbeidet blir utført både tregere og med lavere kvalitet. Husk også at dersom et tilbud virker for godt til å være sant, så er det mest sannsynlig det.
Det andre du bør huske på i anbudsprosessen er å hente inn nok tilbud. For å være sikker på at prisen som tilbys er konkurransedyktig, bør du alltid hente inn tre tilbud.
Til slutt er det også viktig å sammenligne tilbudene. Noen ganger er det ulike utgiftsposter som dekkes av de forskjellige firmaene. Dette kan skyldes at firmaet har ulike kompetanseområder, eller at de ulike firmaene har tolket anbudet og jobbeskrivelsen din forskjellig. For å få rask oversikt over hva som dekkes i de ulike tilbudene, kan man sette de opp ved siden av hverandre i et regneark.
Underveis i prosjektet bør du sørge for å holde deg oppdatert på fremdriften. Det er derfor viktig å opprettholde en god kommunikasjon med entreprenøren, og gjerne også besøke leiligheten jevnlig. Slik har du mulighet til å raskt oppdage om det mot formodning skulle oppstå forsinkelser eller misforståelser.
Når prosjektet går mot slutten, bør man hente inn en ekstern fagperson som kan gjennomføre en sluttbefaring. Slik kan du være trygg på at oppussingen av leiligheten er utført i tråd med gjeldende regler og forskrifter. Det kan for eksempel være en takstmann som utfører sluttbefaringen. Han eller hun kontrollerer kontrollerer kvaliteten og påser at det ikke finnes mangler eller feil. Når sluttbefaringen er gjennomført, kan du med trygghet utbetale siste del av kontraktsbeløpet.
Helt til slutt vil det også lønne seg å få tilsendt kopier av alle relevante dokumenter i forbindelse med prosjektet. Disse papirene kan være vanskeligere å få tak i senere, og det kan være nødvendig å ha dokumentasjon på arbeidene ved salg eller videre oppussing. Det kan også bli nødvendig å ha denne dokumentasjonen tilgjengelig dersom det skulle oppstå feil innenfor garantiperioden.
Sammenlign priser fra ulike leverandører og gjør et smart valg
Gjør smarte byggevalg